Aquest mes de març ens hem reunit amb representants de partits polítics a l’Ajuntament de Barcelona i al Parlament de Catalunya. Tot seguit , us fem un resum del desenvolupament d’aquestes reunions , juntament amb la nostra valoració.
Jordi Terrades, del PSC, ens va rebre al seu despatx del Parlamentel 6 de març. Va ser molt receptiu amb el projecte del Museu del Transport i a més de suggerir-nos algunes idees ens va emplaçar a tenir-lo informat sobre el tema.
El 8 de març vam tenir reunió a Pl. Sant Jaume amb Rosa Suriñachs i Jordi Fernández Cuadrench d’ERC. També receptius amb el projecte ja que els vam informar de primera mà de totes les iniciatives dutes a terme fins ara.
Els dies 12 i 13 van ser força intensos. El dia 12, reunió amb Xavier Trias i Francina Vila, (Trias per Barcelona). Vam poder constatar que també donen suport a la creació del Museu però en aquest cas, l’opció del Palau de Comunicacions de Pl. Espanya no els acaba de convèncer ja que la seva opinió és que la Fira té preferència absoluta.
L’endemà, dia 13, reunió amb Laia Bonet, primera tinenta d’Alcaldia i Xavier Patón, regidor de Mobilitat. Com en el cas de Trias per Barcelona, es van mostrar receptius a la idea de la creació del Museu però en canvi donaven per descartada l’opció d’ubicar-lo al Palau de Comunicacions, que ja està reservat per a la Fira. I en aquest sentit, ens van proposar participar en un grup de treball sobre el museu per “buscar les necessitats que hauria de tenir” i només després buscar l’emplaçament.
La valoració que fem d’aquests contactes és, en termes generals, positiva, ja que els grups polítics amb els que hem parlat han mostrat interès pel projecte del museu i predisposició a donar-li suport. En canvi, la proposta d’ubicar el museu al Palau de Comunicacions i Transports desperta reticències, sobretot en els grups majoritaris a l’Ajuntament (Trias per Barcelona i PSC) , que entenen que això implicaria trencar els pactes a què s’ha arribat amb Fira de Barcelona en relació als usos dels palaus de Montjuïc. Aquesta reacció ens sorprèn, tenint en compte que l’any 2025 acaba la vigent concessió municipal de què gaudeix Fira de Barcelona (aquest va ser el motiu de la convocatòria del procés participatiu “Repensem la Fira”) i que està pendent encara l’aprovació dels usos que ha de tenir el Palau de Comunicacions i Transports. En un temps que la transparència ve associada a la idea de bon govern, entenem que no és admissible la concertació d’aquest tipus d’acords a esquenes de l’opinió pública i passant per sobre dels procediments establerts.
En qualsevol cas, tenint en compte que està pendent l’aprovació del PEMU (Pla Especial de Millora Urbana) i que Fira de Barcelona no ha presentat tampoc cap projecte alternatiu , mantenim la nostra proposta d’ubicar el Museu del Transport de Barcelona al Palau de Comunicacions i Transports.
Amb aquestes reunions, donem per acabada la ronda de contactes amb representants polítics a l’Ajuntament de Barcelona. Continuem, tanmateix, amb les accions d’informació i conscienciació de l’opinió pública. Us en mantindrem puntualment informats.