Material històric de TMB (Metro de Barcelona, autobusos i tramvies)

El patrimoni històric del transport a Barcelona és una riquesa amagada i en perill.

La història del Metro de Barcelona, dels seus tramvies, autobusos i la resta de mitjans de transport col·lectiu és un element fonamental del patrimoni cultural de la ciutat. Durant més d’un segle, el transport públic ha estat clau en el desenvolupament i la transformació de Barcelona, facilitant la mobilitat, connectant barris i impulsant el creixement social i econòmic. Tot aquest llegat, però, avui corre el risc de desaparèixer davant la indiferència institucional.

Material històric abandonat i inaccessible

Actualment, una part important del material històric de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) es troba abandonat en dipòsits tancats i amb accés legalment prohibit. Parlem de trens originals del primer metro, tramvies clàssics, autobusos emblemàtics i molts altres vehicles que han format part de la vida quotidiana de diverses generacions de barcelonins. Aquest material, lluny de rebre l’atenció i la conservació que mereix, està deteriorant-se lentament, en condicions que posen en perill la seva supervivència.

Una altra vista de l’estat actual (2022) del tren sèrie 100

Un museu per conservar i compartir el patrimoni de tots

Barcelona necessita urgentment un Museu del Transport on aquest patrimoni pugui ser restaurat i posat a disposició de la ciutadania. El museu no només serviria per preservar vehicles històrics, sinó que seria un espai de divulgació i educació per a escoles, famílies i visitants. A més, recuperaria una part important de la memòria col·lectiva de la ciutat, ajudant a entendre com el transport ha modelat Barcelona tal com la coneixem avui.

Recuperar, restaurar i exhibir: una responsabilitat de ciutat

La creació d’aquest museu permetria restaurar moltes peces úniques abans que sigui massa tard. No es tracta només de mostrar vehicles antics, sinó d’explicar històries: com va néixer la xarxa de metro, com van evolucionar els tramvies i autobusos, i com el transport va contribuir a l’expansió de la ciutat. Aquest projecte és una oportunitat per convertir Barcelona en un referent internacional en la conservació del patrimoni del transport urbà.

Tren de la sèrie 1000, que va circular fins l’any 2006. Aquesta unitat, única supervivent de tota la sèrie, fou desada per a la seva teòrica conservació i resta abandonat a les instal·lacions de TMB des d’aleshores.

Necessitem la teva ajuda!

Ajuda’ns a salvar el nostre patrimoni!

És moment d’actuar i d’exigir a les institucions que deixin d’ignorar aquest tresor històric.

Demanem un espai adequat per traslladar, restaurar i exhibir tot aquest material, obrint-lo al públic perquè tothom en pugui gaudir i comprendre la importància que el transport ha tingut en la història de Barcelona. Si vols ajudar-nos, signa la nostra petició i uneix-te a la reclamació per la creació d’un veritable Museu del Transport a Barcelona.

Interior d’un tramvia tipus jardinera, restaurat però actualment abandonat.

Antic tren de la sèrie 100 del Metro Transversal (actual L1). Aquest tren va ser restaurat i va circular durant un temps fent viatges històrics. És un integrant destacat de la història del metro de barcelona

Antic autobús de Barcelona

Antic funicular de Montjuïc (1928-1992)

Antics forjats accés estació Liceu (1924)

Antic forjat accés estació Rocafort (1932).

Antic tramvia tipus jardinera de Barcelona.

Restes d’un tramvia de Barcelona.
Antic trolebús de Barcelona,
Vuelta de Honor Serie 300 del Metro de Barcelona. 12.03.1988
Scroll al inicio