Per què cal un Museu del Transport a Barcelona?

Un museu del transport recull la història, l’evolució i l’impacte del transport públic a la societat. També el seu record formant part del patrimoni de la ciutat. Un patrimoni que cal preservar. Barcelona fa més de 50 anys que espera la creació d’aquest museu. Aquesta ciutat és un cas singular en els diferents tipus de transports públics: metros, tramvies, busos, troleibusos, funiculars, taxis, telefèrics, aeris, etc.

En el Museu del Transport de Barcelona s’exhibiran vehicles, equips i eines del transport públic de la ciutat, a partir de la col.leció de TMB, patrimoni de Bombers i altres col.lecions de vehicles de la ciutat. Ha de ser un museu viu, modern, interactiu, connectat amb altres museus. Un lloc on es podran fer també altres activitats culturals de la ciutat amb la col.laboració d’una escola de Formació Professional per a la restauració del patrimoni.

Aquest museu ha d’estar a l’altura dels millors museus de transport d’Europa. I per això volem el millor espai: el Palau de Comunicacions i Transports de l’Exposició Internacional de 1929, construït precisament per exposar els diferents mitjans de transport d’aquella època. La concessió a Fira de Barcelona acaba l’any 2025 i actualment aquest palau només està ocupat uns 40 dies l’any. Un espai públic de 16.000 metres quadrats.

És el millor lloc per aquest museu i la millor utilitat que li podem donar a aquest palau de 1929, fent homenatge a aquella Exposició Internacional en el seu primer centenari. El Palau de Comunicacions tornaria així a la funció amb la qual es va construir.

Museus de Transport a Europa

Actualment hi ha més de 60 museus del transport urbà (no ferroviari) a diferents ciutats de tota Europa. Exemples a diferents països:

• Rumania, 2 museus.
  • Portugal, 2 museus.