El mes d’octubre de 2021 la segona tinenta d’alcaldia, Janet Sanz, va convocar l’anomenat “Procés de participació ciutadana” Repensem la Fira.
Vam participar en aquest procés il·lusionats, amb la finalitat de presentar com a projecte la creació del Museu del Transport de Barcelona, un deute de ciutat, al Palau de Comunicacions i Transports, donat que la idea inicial del “procés participatiu” era repensar l’ús dels antics pavellons firals donat que la concessió de Fira de Barcelona acaba l’any 2025. Allà vam coincidir amb entitats dels barris propers, veïns i tècnics d’urbanisme de l’Ajuntament.
El dia 11 de novembre ens van convocar per fer un recorregut a peu pels pavellons firals. Érem 39 ciutadans i 16 tècnics de l’Ajuntament, polítics i regidors municipals. Dintre d’aquest recorregut no està previst veure el Palau de Transports i Comunicacions.
Preguntem la raó. Resposta: “s’està fent desmuntatge d’una fira” (primera sospita). Al Palau de la Metal·lúrgia també s’estava fent desmuntatge i sí que el vam visitar.
En acabar la visita i sortint cap al Paral·lel vam veure el Palau de Comunicacions obert, tot buit (segona sospita). Massa tècnics i polítics per només 39 ciutadans.
No comencem bé.
Noves sessions:
- 16 de novembre, “Fira i activitat econòmica“
- 24 de novembre, “Equipaments“
- 2 de desembre, “Habitatge”
- 15 desembre, “Espai públic i mobilitat“
- 21 desembre, “Sessió de conclusions“
Durant setmanes dediquem hores i hores a sentir parlar a veïns i entitats. Hi ha un equip de monitors que fan grups per debatre (teòricament) i que en realitat és un intercanvi d’idees.
A preguntes des del primer dia de quins espais seràn per la Fira i quins seràn per la ciutat ens responen que hi ha “taula rasa”.
És a dir, no hi ha res decidit. Que per això ens convoquen, per fer un procés participatiu anomenat “Decidim”.
A la sessió del 21 de desembre ens donen el document de les “conclusions”. Es confirmen les sospites que algú està canviant la direcció del debat.
Ens han separat per grups i no ens informen què han debatut els altres grups. Algú decideix quin grau de consens han tingut els temes de debat.
El que diu el document no reflecteix la realitat de les converses. No hi ha hagut debat en els temes.
Altres temes que encara que van tenir un “consens alt”, van desaparèixer de les conclusions finals.
Sessió final. 1 febrer 2022
La sessió final, després de setmanes de reunions i debats, es fa fer de forma telemàtica. Van assistir la segona tinenta d’alcaldia, Janet Sanz i l’arquitecte en cap, Xavier Matilla.
Recull de falsedats per part de l’Ajuntament de Barcelona sobre el procés participatiu “repensem la Fira”
1.- S’enderroquen els palaus de congressos i firal. Mai es va parlar d’aquest tema. En un document s’indicava conservar els edificis existents apel.lant a la ecologia urbana.
2.- Desapareix la plaça de l’Univers. Queda convertida en un carrer donat que s’amplia el Palau de Comunicacions (per ús firal) i per l’altra banda el nou pavelló firal.
3.- Dintre del palau Alfons XIII es farà un nou palau de congressos. En cap moment de les sessions va sortir aquesta proposta.
4.- Es conserva el mal anomenat “Pavelló d’Itàlia” per fer una pista poliesportiva.
5.- Del vell palau d’esports del carrer Lleida, que va sortir el tema moltes vegades, no es fa cap menció.
6.- El Museu del Transport queda descartat per “falta d’espai”, segons va dir la regidora Janet Sanz: “prioritzem els equipaments de barri davant d’aquest museu”. “Nosaltres no impulsem museus“.
El Museu del Transport de Barcelona és compatible amb els equipaments
Sra. Sanz. el Museu del Transport és compatible amb els equipaments de barri i que no es faran dintre del Palau de Comunicacions.
Aquest palau li lloguen de nou a la Fira, que el fa servir 40 dies l’any (segons el seu web). La Sra. Sanz ens va dir en aquella sessió que la idea del museu la feia seva, “que és una responsabilitat compartida” …que treballariem junts per trobar un altre emplaçament, etc etc.. bla bla bla….
Encara esperem la seva trucada, correu o comunicació per tenir una trobada. “Nosaltres no impulsem museus” però fa uns dies presumia a Twiter de la inauguració del museu de les cases barates.
Mireu el video en el tall 1h 22′ 30 ”.
La traca final sobre el procés participatiu
Al novembre de 2022 vam presentar una al.legació al procés “Repensem la Fira”. El mes d’abril de 2023 ens han contestat amb un escrit molt difús on no ens tanquen la porta dient que les decisions encara no s’han decidit i que el procès resta obert. Els missatges dels polítics no són les mateixos que els tècnics que ens han contestat l’al.legació
NOTA SOBRE L’INFORME DE LA DIRECCIÓ D’ACTUACIÓ URBANÍSTICA I LA DIRECCIÓ DE SERVEIS DE PLANEJAMENT DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA, RELATIU A LES AL·LEGACIONS PRESENTADES AL PROCÉS PARTICIPATIU “REPENSEM LA FIRA”
Amb data 16 de març de 2023, els serveis tècnics de l’ajuntament de Barcelona (direcció d’Actuació Urbanística i direcció de Serveis de Planejament) han emès un informe al qual s’han valorat les al·legacions presentades per Manuel Marina Hergueta, membre de la Comissió pro Museu del Transport, a les quals es demanava que s’inclogués i incorporés en el document de modificació del PGM l’ús del Palau de Comunicacions i Transports del recinte firal de Montjuïc com a Museu del Transport.
Sobre el contingut de l’informe, cal dir que obvia allò que era el principal argument de les al·legacions, és a dir, que la proposta de Museu del Transport havia estat rebutjada sense pràcticament debat, apel·lant a un grau de consens “baix”. Aquesta consideració apareix en el document de conclusions del procés participatiu, publicat el desembre de 2021, per la qual cosa es podia considerar com un rebuig de la proposta. D’altra banda, som plenament conscients de la diferència entre la participació en un procés participatiu i l’exercici del dret de petició. Les al·legacions no eren solament pel rebuig implícit de la proposta sinó pel fet que aquest rebuig s’havia dut a terme sense debat, cosa que l’informe no rebat.
Dit això, valorem positivament que l’informe aclareixi que la regulació prevista “en cap cas limita la possibilitat d’implantar en un futur el Museu del Transport en aquest emplaçament”. Aquesta afirmació representa un canvi fonamental respecte de les declaracions fetes anteriorment al respecte des de l’equip de govern municipal.
D’acord amb l’informe, els edificis i elements catalogats de l’espai firal (un dels quals és el Palau de Comunicacions i Transports) seran valorats en el marc del desenvolupament de la figura del Pla especial i de millora urbana, i a aquests efectes s’aconsella tenir en compte les dades aportades amb l’al·legació.
En conseqüència, entenem que no hi ha res tancat pel que fa a la possibilitat d’ubicar el Museu del Transport de Barcelona al palau de Comunicacions i Transports del recinte firal de Montjuic. Per aquest motiu, continuarem amb les actuacions d’informació i conscienciació que hem portat a terme fins ara, de les quals us informarem degudament a través de les xarxes socials i de la nostra web.
Barcelona, 13 d’abril de 2023